Hei!

Velkommen til min kajakkblogg! Her legger jeg ut turbeskrivelser og bilder fra mine kajakkturer. Å padle havkajakk på 71' Nord gir meg en perfekt blanding av naturopplevelser og action! To måneder i året er sola helt fraværende, mens vi får betalt tilbake om sommeren med to måneders midnattsol. Med Barentshavet som nærmeste nabo er utfordringene mange. Vi gjør likevel vårt beste for å få kajakksesongen til å vare hele året! Som medlem av padlegruppa "Nordkaperne" håper jeg at flere får oppleve Nordkapp fra kajakken.

lørdag 2. april 2011

Prøvetur med Explorer.

Ca kl 1200 i dag sto jeg og Hans Magne og trippet i spenning nede på kaia. Hurtigruta kom uskadd til kai, og kajakken var helt i orden, den også! Da ble jeg glad, og det tror jeg Alf på Alfa Fritid også ble. Vi har ikke bare vært heldige med leveransene, men nå var jo alt bare velstand.

NDK Explorer, vel hjemme.

Det var selvfølgelig meldt sørlig vind styrke 20 og sludd, men båten skulle prøves uansett. Sist jeg fikk ny båt måtte jeg dra ut alene, og det var kjedelig. Nå var det Hansi jeg måtte fri til. Siden det var kulingvarsel, ble han selvfølgelig med.
I lè bak moloen. En ny baug å forholde seg til.

Vi bestemte oss for å leke oss i bølgene utenfor moloen. Vinden sto rett imot når vi rundet enden av moloen, og bølgene var stoooore. Det er skikkelig artig med ordentlige bølger, men vinden er litt verre å handtere. Håper den roer seg til uka. Kort om båten: Jeg har jo padlet en Romany en kort stund i fjor, og kjenner litt til NDK. Cockpiten virker da også identisk, hvilket er helt i orden. Godt sete, skrå bakvegg som gjør den lett å tømme, pedaler som jeg justerte med føttene mens jeg satt i båten, alt dette er ting jeg setter stor pris på. NDK har fått til en solid innfestning til cockpitringen nå, og jeg er ikke redd for at ringen skal løsne på denne. Det var det som skjedde med Romanyen, men problemet ser nå ut til å være løst. Bra! Finishen ellers er det ikke noe å utsette på, bortsett fra at NDK ikke har snorer til lukene. Det må jeg ordne selv. Fargene har jeg valgt selv, så de kan jeg jo ikke klage på. Så veldig bra ut "live". Exploreren virker stødig, og i likhet med Romany takler den sidesjø veldig bra. Den lar seg ikke påvirke så mye av vinden heller, og Hansi ristet på hodet når jeg padlet på tvers av 20m/s vind, uten at båten dreide av. Uten senkekjøl. Bølgene var så store i dag at jeg slet med å få kontroll på surf. Holdt på å tryne hele tia. Inn mot havna, der det var roligere, fikk jeg noen fine surfer. Jeg må prøve mer før jeg kan uttale meg noe særlig om egenskapene på surf. Jeg er vant til KS Artisan, og den er en rakett. Rulla kan jeg derimot uttale meg om! Mitt inntrykk er at både Romany og Explorer ruller seg selv. Så kan man heller lære seg teknikken etterhvert....Hadde fire gjennomføringer i dag, hvorav tre var vellykket. Jeg måtte jo selvfølgelig tøffe meg litt ekstra for Hans, og greide å "fette det tel", som det heter her nord. Da fikk vi øvd på kameratredning, så noe godt kom det jo ut av det også. Båten er altså veldig lettrullet. Har ikke forsøkt på rulla siden mai i fjor, og når man klarer den på første forsøk, må det jo si noe om båten. NDK Explorer virker lett å manøvrere, og reagerer bra på kanting og styretak. Den har en markert grense hva kanting angår, og man skal være bra bevisstløs for å ikke merke når det er nok. Det virker som jeg har fått det jeg skulle ha, så nå begynner bli-kjent-perioden. Jeg gleder meg.....
Fornøyd Honningsvåging

2 kommentarer: