Hei!

Velkommen til min kajakkblogg! Her legger jeg ut turbeskrivelser og bilder fra mine kajakkturer. Å padle havkajakk på 71' Nord gir meg en perfekt blanding av naturopplevelser og action! To måneder i året er sola helt fraværende, mens vi får betalt tilbake om sommeren med to måneders midnattsol. Med Barentshavet som nærmeste nabo er utfordringene mange. Vi gjør likevel vårt beste for å få kajakksesongen til å vare hele året! Som medlem av padlegruppa "Nordkaperne" håper jeg at flere får oppleve Nordkapp fra kajakken.

torsdag 14. april 2011

Lundkommardagen, Gjesværstappan

Gjesværstappan er Magerøyas eget fuglereservat, og i dag var det Lundkommardag. Jeg og Olaf bestemte oss for å se på fenomenet fra kajakkene, dersom været var bra. Det var det. Gjesvær viste seg virkelig fra godsia i dag, og da er det ikke mange plasser som kan sammenlignes.

"Havsula" klar for fuglesafari

På vei ut. Olaf i Wind 585

Vi padlet oss utover, uten å se så mye fugleliv. Men da vi nærmet oss Storstappen oppdaget vi noen svarte skyer i det fjerne. Det blir helt håpløst å prøve å beskrive opplevelsen av å padle inn i svermen av Lundefugl. Det blir liksom ikke nok å ta et bilde heller. Dette må bare oppleves! Det var overraskende lite lyd av fuglene, men vi hørte hele tiden et kraftig sus i lufta da mange tusen lunder sirklet over oss.


I tillegg til Lunde og Teist, var det mye skarv og ørn på plass. Havsula er visst ikke kommet ennå. Kobbene vaker som vanlig rundt holmene.

Når det gjelder fotograferingen, må det nevnes at forholdene ble verre og verre jo lengre ut vi kom. Det ble derfor ikke så mange bilder som jeg hadde håpet på. Da vi padlet på utsiden av Storstappen, var det så mye sjø fra alle kanter at jeg hadde mer enn nok med padlinga. Olaf hadde årets første tur i dag, og hadde visst nok å bale med, han også. Det var noen alvorlige bølger der ute, men ikke noe vind. Vi snakket om det etterpå, det at forskjellene kan være så store, bare på noen få hundre meter. Innsiden og utsiden av Storstappen i dag var som to forskjellige verdener.


Det ble kaffe og brødskiver på en av holmene før vi avsluttet turen. Det er godt å strekke litt på seg etter mange og lange minutter med intens konsentrasjon i storsjøen. Ved kaia måtte jeg prøve meg på en rulle også, og det gikk greit. Men teknikken er ikke god, og jeg ser frem til en skikkelig rulleøkt snart.

Det må bli mange flere turer til Stappan, for det er et fantastisk område.

1 kommentar:

  1. Åååååå! Skulle gjerne vært der og opplevd det! Kanskje kommer lunden hit også snart, men jeg tror ikke de har lagt det til noen egen dag her..Gleder meg til å padle litt snart!

    SvarSlett