Hei!

Velkommen til min kajakkblogg! Her legger jeg ut turbeskrivelser og bilder fra mine kajakkturer. Å padle havkajakk på 71' Nord gir meg en perfekt blanding av naturopplevelser og action! To måneder i året er sola helt fraværende, mens vi får betalt tilbake om sommeren med to måneders midnattsol. Med Barentshavet som nærmeste nabo er utfordringene mange. Vi gjør likevel vårt beste for å få kajakksesongen til å vare hele året! Som medlem av padlegruppa "Nordkaperne" håper jeg at flere får oppleve Nordkapp fra kajakken.

torsdag 1. april 2010

Selvågen 1.april

I dag padlet jeg fra Valan til Selvågen sammen med Lars Eirik. Jeg har vakt i påska (Brann & redning, Avinor), og må kunne stille på jobb innen 40 minutter. Heldigvis ligger flyplassen i et av de bedre padleområdene på øya:-)


Siste justeringer før start

Området utenfor Valan er nordvendt, og nord for Magerøya er det et lite stykke åpent hav. Neste stopp er Bjørnøya, tror jeg. Det er derfor nesten alltid tungsjø her. Tungsjøen er fin å padle i, men når den bryter over holmer og skjær, blir den litt verre å hanskes med.
I dag ble jeg tatt av en brytende bølge ved et skjær, og jeg hadde meg en kraftig sidesurf før jeg gikk rundt. Greit å ha en Lars i nærheten da!

Påskeværet

Etter vel utført velt, var det tid for kaffepause inne i Selvågen. Å velte med kajakk er snart like naturlig for meg som å stå opp om morran. Noe av årsaken er nok at jeg nekter å "jukse" med ballast i begynnelsen, slik noen anbefaler, og at jeg har en tendens til å oppsøke trøbbel. Brottet der jeg veltet i dag, er laangt over mitt nivå som padler. Men gøy er det!

Isaksen slapper av i steinfjæra

På tilbaketuren prøvde vi å fange litt bølger, samt å fotografere litt. Bilder herfra finnes også på "Friluftsglæde", som er Lars Eiriks blogg.

Merk skillet for flosjø i bakgrunnen. Stor forskjell!

På vei hjem fra Valan, traff jeg på et par andre sjøfarere. Jacob og Ole Håvard holdt på å klargjøre Jacobs båt for våren. Jacob er en helt ekte svenske som har bosatt seg her hos oss, og han kan dette med seiling.

Kapteinen må gjøre jobben sjøl.

1 kommentar:

  1. Det va no godt at vi ikke fikk bilda av den siste velten din.
    Da ville vi hatt bevis.
    No kan vi bare nækte for det og det blir med det.

    SvarSlett