Hei!

Velkommen til min kajakkblogg! Her legger jeg ut turbeskrivelser og bilder fra mine kajakkturer. Å padle havkajakk på 71' Nord gir meg en perfekt blanding av naturopplevelser og action! To måneder i året er sola helt fraværende, mens vi får betalt tilbake om sommeren med to måneders midnattsol. Med Barentshavet som nærmeste nabo er utfordringene mange. Vi gjør likevel vårt beste for å få kajakksesongen til å vare hele året! Som medlem av padlegruppa "Nordkaperne" håper jeg at flere får oppleve Nordkapp fra kajakken.

torsdag 29. april 2010

Prøvetur med Romany.

Første dagen med ny båt ble ikke helt som jeg hadde sett for meg, med kuling, sludd og alle turkompiser opptatt på annet hold. Jeg var uansett bestemt på at båten skulle i sjøen i dag, og jeg dro inn til Østerelva for å prøve. Det var helt greie forhold på sjøen, men sluddbygene ville ingen ende ta.

I le bak Trollholmen.

BÅTEN:
Om været har gått meg på nervene de siste dagene, kom smilet fort tilbake når jeg kom meg i båten. Det er ikke tull, heller. Jeg padlet rundt i Østerelvbukta med et fårete glis:-) Jeg har jo hørt, lest og sett endel av denne båten, og forventningene var ganske store.
Dette må ikke oppfattes som noen test, det er bare mine førsteinntrykk.

For det første; båten virker veldig stabil. Jeg lå inntil kaia på bildet ovenfor, og prøvde å finne punktet der båten takker for seg. Den gir god motstand før man kommer dit. Jeg følte meg veldig stødig på sjøen i dag.

Jeg sitter trangere enn i Artisanen, og fordekket er merkbart lavere, men jeg sitter behagelig. Jeg er 185/98kg, så jeg er ikke av den minste utgaven Finnmarking. Cockpitens utforming gjør at det likevel er god plass til f.eks cowboyentring. Det er uvant å ha så lite/lav ryggstø og bakdekk, og jeg holdt på å forsvinne bak på dekk når jeg skulle slappe av og lene meg tilbake:-)

Å manøvrere en Romany skal være lett, har jeg hørt. Det er sant. Den snur ikke på en femøring, men det kan ikke være mange kronene det er snakk om. Utrolig artig! Den virker forholdsvis lite påvirket av sidevind, særlig med senkekjølen i bruk.

Skal det være noe å trekke på, må det være lukene. Det var ikke festet med strikk, og førsteinntrykket er at Kajaksport har et bedre produkt her. Ellers må jeg si at finishen er bra. Båten er kul!

Helhetsinntrykket er at jeg har fått båten jeg var ute etter. Dette blir en båt for korte turer, og lek i bølger og brott. Artisanen kan nå spares til det den er best på: Turbruk med oppakning.


Nå er det bare å komme seg på sjøen! Været skal visst ikke bli bedre på en stund, og Lars Eirik sitter og funderer på å kjøpe snøbriller! I fullt alvor. Det skal f... ikke være nødvendig når vi går inn i mai måned.


1 kommentar:

  1. Gratulerer med nybåten! Høres ut som en stasbåt. :)

    Det er ikke ofte jeg ønsker meg regn, men nå hadde det faktisk gjort seg med litt, så snøen kunne forsvinne KJAPT. Ser dere har en god del mer enn vi har, også.

    SvarSlett