Hei!

Velkommen til min kajakkblogg! Her legger jeg ut turbeskrivelser og bilder fra mine kajakkturer. Å padle havkajakk på 71' Nord gir meg en perfekt blanding av naturopplevelser og action! To måneder i året er sola helt fraværende, mens vi får betalt tilbake om sommeren med to måneders midnattsol. Med Barentshavet som nærmeste nabo er utfordringene mange. Vi gjør likevel vårt beste for å få kajakksesongen til å vare hele året! Som medlem av padlegruppa "Nordkaperne" håper jeg at flere får oppleve Nordkapp fra kajakken.

torsdag 23. juni 2011

Finnvika

Onsdag var en skikkelig sommerdag med 19 varmegrader, og da er det jo greit med en tur på sjøen. Jeg og Lars fant fram turbåtene og bestemte oss for å padle til Magerøysundet. Først måtte vi se litt på en større farkost som lå på Sarnesfjorden. LNG-tankere som skal hente gass fra Melkøya og Snøhvit-feltet, ligger ofte på vent her. Personlig tror jeg det er for å tilbringe minst mulig tid i Hammerfest, noe vi i Honningsvåg har forståelse for.

Arctic Discoverer

LNG-tanker vs Artisan

Vi fortsatte forbi Gullgammen og videre ut i sundet. Det regnet hele tiden, så det var to herrer med bakoverstrøket hår à la italiensk mafia som til slutt ankom Finnvika. Uniformert er vi også blitt, da sponssorutstyret begynner å komme på plass. Ser egentlig litt teit ut, men utstyret virker bra, og det er jo viktigst for oss.

Klabb og....Odd?

Finnvika har -som mange andre små viker på øya- vært bebodd. Det står to hus igjen, samt diverse uthus. Vi tok kaffen nedenfor et naust, i ly for regnet.


På hjemveien kunne vi beskue en flokk Springere som jaget fisk midt ute i straumen i Magerøysundet. Vi valgte å holde oss unna hovedstraumen, for den er rimelig heftig gjennom sundet.

Utsikt ut Magerøysundet

Det ble en 6-timers tur i dag, og den var virkelig fin!

1 kommentar:

  1. Vil bare takke for turen og ønske deg god tur videre og- se der er pip pippen- velkommen tilbake

    SvarSlett