Hei!

Velkommen til min kajakkblogg! Her legger jeg ut turbeskrivelser og bilder fra mine kajakkturer. Å padle havkajakk på 71' Nord gir meg en perfekt blanding av naturopplevelser og action! To måneder i året er sola helt fraværende, mens vi får betalt tilbake om sommeren med to måneders midnattsol. Med Barentshavet som nærmeste nabo er utfordringene mange. Vi gjør likevel vårt beste for å få kajakksesongen til å vare hele året! Som medlem av padlegruppa "Nordkaperne" håper jeg at flere får oppleve Nordkapp fra kajakken.

tirsdag 21. juni 2011

Jeff Allen på nattvisitt

Jeff Allen har padlet Norge på langs i flere omganger, over flere sesonger. De siste dagene har han padlet strekningen Skjervøy-Nordkapp, og i går fikk jeg en telefon fra Havøysund. Jeff hadde pause der etter å ha padlet fra Neverfjord, en strekning på 75km.....Etter middag skulle han padle de resterende 45km fra Havøysund og rundt Nordkapp.
Jeff har tidligere padlet bla. rundt Japan (This is the sea), og har nettopp satt en rekord på strekningen Irland rundt. Litt erfaring, altså.

Utsikt fra Gjesvær mot Tunes kl 0330

Ca 0130 i natt fikk jeg en ny telefon fra Jeff. Han måtte gi opp Nordkapp på grunn av dårlig vær og mye sjø. Vi ble enige om henting i Gjesvær, og nærmere 0400 kunne vi hilse på skikkelig vis. Det var en sliten mann som kom på land etter 140km i kajakken!


Jeff var rundt Knivskjellodden, men måtte altså snu der. Ifølge han selv hadde han fått skikkelig juling der ute, og han var blitt ydmyk av naturkreftene. Nok en gang får vi bekreftet at Nordkapp er krevende.


Vi fikk pakket sammen båt og utstyr, og Jeff fikk seg en kald Mack-øl mens vi kjørte over fjellet tilbake til Honningsvåg. Han skulle videre med sørgående Hurtigrute, og hadde ikke tid til å bli her oppe i påvente av bedre vær. Men først var det hjem til meg, der han fikk seg en dusj og en ladning med kjøttsuppe. Vi ble enige om å padle rundt Nordkapp sammen når anledningen byr seg neste gang.


Det ble en trivelig våkenatt med an av de mest erfarne padlerne jeg kommer til å treffe på i min karriere. Og jeg tror jeg kan love at alle som padler 14 mils dag/døgn-etapper skal få kjøttsuppe når de ankommer Magerøya........

1 kommentar:

  1. Sattan! 140 km?! Æ kommer til å bli superimponert over meg sjøl den dagen æ slumpe til å passere 40 km som dagsetappe. Danskebåten min har så langt vært ganske enig om at et par-tre mil får holde per dag. Viktig å ikke ha det travelt!

    SvarSlett