Hei!

Velkommen til min kajakkblogg! Her legger jeg ut turbeskrivelser og bilder fra mine kajakkturer. Å padle havkajakk på 71' Nord gir meg en perfekt blanding av naturopplevelser og action! To måneder i året er sola helt fraværende, mens vi får betalt tilbake om sommeren med to måneders midnattsol. Med Barentshavet som nærmeste nabo er utfordringene mange. Vi gjør likevel vårt beste for å få kajakksesongen til å vare hele året! Som medlem av padlegruppa "Nordkaperne" håper jeg at flere får oppleve Nordkapp fra kajakken.

lørdag 2. juli 2011

Kobbefjorden og Måsøy

Torsdag dro Hugo og jeg på tur for å utforske nye padleområder. Vi startet fra Veines, og la kursen gjennom Magerøysundet. Målet var Kobbefjorden.

Dag 1: 30km
Været var fantastisk når vi startet, og godværet varte en hel time. I Magerøysundet fikk vi en uanmeldt kuling rett i fleisen, og det ble 3 timers landligge. Vi kom oss rett og slett ikke framover.

Vinden roet seg etterhvert, og vi kunne fortsette mot Stikkelvågnæringen med en frisk bris imot. Det var et tungt strekk som tappet oss for mye krefter, men vi fikk rundet næringen og begynt på Kobbefjorden.

Hugo. Stikkelvågkjerringa i tåka

Nytt telt, Bergans Helium Dome.

Etter 30km fant vi en meget bra leirplass, og vi fant ut at det fikk være nok padling for en dag. Vi var ekstra spente på teltet denne kvelden. Jeg og Lars har fått telt til neste års ekspedisjon. Det er G-sport Honningsvåg som har sponset oss bolig. Lars er på jobb, og dermed ble det jeg og Hugo som måtte ta den første testturen. Vi kunne fort bli enige om at det var et flott telt, og jeg tror Lars vil bli fornøyd. Lett å slå opp, god plass, to innganger, det var godt å se at alt funket. Der skal det tilbringes noen timer til våren.....

Camp Kobbefjord

Dag 2: 47km

Vi padlet helt inn til Vesterbotn innerst i Kobbefjorden. Der traff vi på Judith og Ragnar fra Måsøy, og de ba oss inn på hytta på kaffe og kake. Og varme. Det ble en fin overgang til turen utover fjorden. Ved næringen inn mot Ryggefjorden begynte vi på en 18km kryssing mot Måsøya. Været ble utrolig.

Utover Kobbefjorden på Vestsia

Klar for en lang kryssing til Måsøya
Vi ble tipset av vertskapet i Vesterbotn om å dra til Sandfjorden på Måsøya. Vi satset på at det var et bra tips, og vi ble ikke skuffet. Det var et lite paradis i midnattsola, med utsikt over til Gjesværstappan på vår egen øy.

The beach

Det er ikke for mange av disse nettene her nord, og det gjør det ekstra godt å VÆRE der når været var som i natt. Det ble et par timer utenfor teltet før vi måtte kapitulere.

Dag 3: 18km

Lørdagen var det kryssing over til Gjesvær. Det tok en liten halvtime for å få padlemusklene i gang igjen, men vi holdt jamt sig over sundet.

Vel framme i Gjesvær landet vi ved Bokta Grill, på 95km. Der ble det burgermiddag mens vi ventet på Stål Vidar som sa ja til å hente oss hjem.

Kort oppsummert ble det en utrolig bra tur, og det var godt å få prøve litt kryssinger og lengere etapper. Takk for turen, Hugo!