Hei!

Velkommen til min kajakkblogg! Her legger jeg ut turbeskrivelser og bilder fra mine kajakkturer. Å padle havkajakk på 71' Nord gir meg en perfekt blanding av naturopplevelser og action! To måneder i året er sola helt fraværende, mens vi får betalt tilbake om sommeren med to måneders midnattsol. Med Barentshavet som nærmeste nabo er utfordringene mange. Vi gjør likevel vårt beste for å få kajakksesongen til å vare hele året! Som medlem av padlegruppa "Nordkaperne" håper jeg at flere får oppleve Nordkapp fra kajakken.

mandag 2. mai 2011

Nordkapp

Det ultimate padlemålet for en Nordkaper er selvfølgelig Nordkapp. Det blir likevel ikke så mange turer dit i løpet av sesongen, mest på grunn av vær/sjøforhold. I dag hadde jeg tenkt å padle i Vestfjorden, men så begynte jeg å tenke på Nordkapp, og da var alt ødelagt. Jeg har et problem med å få idèer UT av hodet når de først har kommet inn. Exploreren min har aldri vært rundt Nordkapp.

På vei ut fra Skarsvåg

Jeg la ut fra Skarsvåg med såkalt åpent sinn. Når jeg rundet Børnes lå Vestfjorden forholdsvis rolig, og jeg bestemte meg for å krysse over til Hornvika. Jeg ringte Lars for å informere. Greit at noen vet hvor jeg har tenkt meg.

Nordkapp
Havhesten

På vei over Vestfjorden hadde jeg selskap av Lunder, Teist og Havhest. Havhesten lekte "nært" med kajakken min, og de ble ganske slitsomme til tider. Havhesten ser ut som en måke, men jeg har nettopp lært at det er den ikke. Ikke en hest heller, men en Stormfugl, faktisk en liten søster av Albatrossen.

Nordkapphornet

Over i Hornvika var det nye vurderinger: Sjøen var merkbart grovere, men ikke verre enn at jeg kunne fortsette forbi Nordkapphornet. Jeg padlet helt ut til selve Nordkapplatået, og kunne se over til Knivskjellodden. Her ute var det store dønninger, retursjø fra klippen, og straumsjø. Det er et skremmende sted for en liten padler, men utrolig fint også.

Nordkapp, spissen på Knivskjellodden i bakgrunnen

Exploreren taklet sjøene bra, og jeg returnerte til Hornvika. Der kunne gyroen falle til ro igjen. I dag var det verste partiet like under hornet.


Hornvika

Før det kom vei til Nordkapp, var det Hornvika som var landingsplassen for turistene. Her måtte de traske opp sikk-sakk-stien de 307 meterne opp til platået. For 10-15 år siden pågikk det restaureringsarbeider på hytta her nede, men arbeidet ble ikke fullført. Nå ser det ut som hytta har fått seg en kraftig smell i løpet av vinteren. Det spørs om ikke løpet er kjørt nå....


Det ble ca 20km i dag, og målet er oppnådd. To gode havkajakker har jeg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar