Hei!

Velkommen til min kajakkblogg! Her legger jeg ut turbeskrivelser og bilder fra mine kajakkturer. Å padle havkajakk på 71' Nord gir meg en perfekt blanding av naturopplevelser og action! To måneder i året er sola helt fraværende, mens vi får betalt tilbake om sommeren med to måneders midnattsol. Med Barentshavet som nærmeste nabo er utfordringene mange. Vi gjør likevel vårt beste for å få kajakksesongen til å vare hele året! Som medlem av padlegruppa "Nordkaperne" håper jeg at flere får oppleve Nordkapp fra kajakken.

onsdag 19. mai 2010

Kajaksport Artisan Millenium

Jeg har nå hatt turbåten min i noen måneder, og jeg har prøvd den i forskjellige vær-og sjøforhold. Jeg har ventet med å evaluere den til jeg har fått prøve den med last. Det har jeg nå.

Kajaksport Artisan.

Da jeg fikk denne båten fra Alfa Fritid, hadde jeg padlet 5 turer i kajakk. Alle turene i forholdsvis rolig sjø. Grunnlaget var derfor tynt, men jeg ville ha en "ordentlig" båt, så jeg slapp å bytte etter kort tid. Jeg oppdaget raskt at jeg hadde kjøpt meg en utfordring, og jeg har mer enn èn gang tenkt på å bytte til noe annet. Men så prøvde jeg å padle med last:-)

Finish:
Båten ble levert uten noen tegn på slurv, hverken på skrog, cockpit, sammenføyninger, dekksrigg eller luker. Jeg hadde heller ikke forventet noe annet fra Kajaksport OY. Upåklagelig.

Cockpit:
Cocpiten oppleves som passe romslig for meg (185/96). Gode lårstøtter og et godt sete gjør at man føler seg vel ombord, selv etter mange timer. Innfestningen til ryggstøtten mot sargen løsner hele tiden, så jeg fjernet hele greia. Jeg har nå funnet en måte å modifisere den på, så nå skal den tilbake igjen. Cocpiten er ikke lang nok til at jeg klarer cowboy-entring, og dette er en ulempe. Båten er også vanskelig å tømme pga cockpitens utforming i bakkant. Det er tydelig at lek ikke har vært et tema når denne kommandoplassen ble utformet. Til tur er den helt topp.


Dekksrigg/ luker.
Båten er rigget bra. Alle festepunkter er nedfelt i dekket. Jeg har satt et lite ekstra strikk foran den fremste luka. Dette for å feste reserveåra. Bak cockpit er det fester for åreposeredning. Jeg har ikke brukt disse, og det går greit uten. Båten har tre luker; en rund foran, en dagluke bak cockpit, og en oval bakerst. Daglukerommet er stort, og tar mye last. Hvor praktisk dette er, blir en smakssak. Jeg synes det er helt ok.


Sjøegenskaper:
Ikke for nybegynnere. Jeg har til tider strevd med å holde meg over vannflata, og båten virker rett og slett ustabil i starten. Etter hvert oppdager man at den håndterer sjøen svært bra, så lenge padleren er med. I starten brukte jeg ikke roret, fordi jeg ville bli kjent med båten. Den reagerer bra på kanting og styretak, og senkekjølen låser båten på kurs ved behov. Behovet er der, for det er endel spring i skroget, og vinden får godt tak i baug og hekk. Båten oppleves som forholdsvis rask og lettpadlet. Det er når båten er lastet for overnattingstur at jeg liker den best. Da er den stødig og trygg, og en padler med begrenset erfaring kan ta den med på tøffere kryssinger uten å sitte med hjertet i halsen. Jeg har fått prøve den i med-mot og sidesjø, og den imponerer. I løpet av sommeren vil jeg nok sitte med samme følelse i tom båt, og da er jeg der jeg skal være!

Konklusjon:
Artisan er en båt laget for turbruk. Den kan laste 160kg, inkl. padler, og med sine 557cm er ikke dette en båt for små personer. Det er nok heller ikke et vanlig førstegangskjøp, men er en skikkelig uværs- og langtursbåt for de som har erfaringen. Jeg jobber med saken, og liker det jeg ser.

Dette innlegget ble skrevet i mai 2010. I ettertid har jeg vært i kontakt med Kajaksport i Finland. De kunne bekrefte at Artisan aldri var tiltenkt å padles tom, eller til korte dagsturer. Dette er en rendyrket langtursbåt, og skrogets mange gode egenskaper kommer best til sin rett når båten er noe lastet!

1 kommentar:

  1. Den dær tæksten må du klippe ut og lægge ut på forumet under tråden annmeldelser.
    Hey hey.

    SvarSlett