Hei!

Velkommen til min kajakkblogg! Her legger jeg ut turbeskrivelser og bilder fra mine kajakkturer. Å padle havkajakk på 71' Nord gir meg en perfekt blanding av naturopplevelser og action! To måneder i året er sola helt fraværende, mens vi får betalt tilbake om sommeren med to måneders midnattsol. Med Barentshavet som nærmeste nabo er utfordringene mange. Vi gjør likevel vårt beste for å få kajakksesongen til å vare hele året! Som medlem av padlegruppa "Nordkaperne" håper jeg at flere får oppleve Nordkapp fra kajakken.

tirsdag 18. mai 2010

17.mai rundt Nordkapp!

17.mai kom med temperaturer rundt 20 grader, og sola sto på fra skyfri himmel. Jeg og Lars plasserte flagget på båtene og la ut på tur. Ingen av oss har rundet "Kappa" før, så nå var ruta Skarsvåg-Nordkapp-Tunes. Overnatting på Tunes, videre til Gjesværstappan, for så å bli hentet i Gjesvær. Å runde Nordkapp kan være heftig, så det var to spente karer som lastet opp i Skarsvåg.

Pyntet til trengsel.

Med sørlig vind i ryggen la vi ut i 18-tia. Vi krysset Vestfjorden over til Hornvika, og det var litt uvirkelig å ha en VARM vind rundt ørene. Ikke hverdagskost i mai! Så bar det rundt selve Nordkapplatået. Det kom store havsjøer inn fra øst, men det er udramatisk å padle i sånne. Man blir bare minnet på hvor liten man er.......

Utenfor Nordkapp. Knivskjellodden rett frem.

Vi lå en stund nedenfor Nordkapp for å nyte utsikten. Da vi rundet neset til Knivskjellbukta var det jamt slutt på sigtseeingen. Sterk fallvind fra sør, tungsjø fra øst, og havstrømmer i tillegg gjorde at det ble evig nok med padlinga. Nå ble det eksamen med Artisanen for min del. Artisanen oppfører seg heldigvis eksemplarisk når den er lastet, slik som nå. Tom er den litt nervøs, synes jeg. Til tross for at sidesjøen vasket over båten under hele kryssinga til Knivskjellodden, følte jeg meg ganske trygg. Trygg, men konsentrert:-) Noen støttetak ble det, men vel over til Knivskjellodden var jeg noen erfaringer rikere. Heftig ble det!

Nordkapp er rundet!

Etter å ha rundet Knivskjellodden, la vi kursen rett på Tunes. Det ble en seig økt i motvind, men det viste seg å være verdt det:

Tunes var midnattsol, hvite strender og 20 grader....og kald øl:-) Det føltes fortjent etter kryssinga av Knivskjellbukta. Det gjorde reinkjøttmiddagen også.......

Eggplukking kl 00:45

Med sol og sommervarme hele natta, forsvant også nattesøvnen. Vi prøvde inni teltet, utenfor teltet, i skyggen av teltet, men det gikk ikke an å sove. Turens lavmål var da to frustrerte menn lå på mage på hver sin sovepose og stirret tomt inn i gresstustene ca 15cm foran ansiktet, uten å utveksle et ord. Det ble etterhvert morgen, frokost og kaffe. Livet ble litt bedre.
Det ble været også! Vinden løyet helt, og det var så varmt at vi måtte komme oss på havet. Vi krysset over til fuglereservatet på øya; Gjesværstappan!

På kryssing mot Stappan

Vikeplikt fra høyre! Lundefuggel.

Fremme i Gjesvær

500 m fra kaia i Gjesvær kom tåka og den kalde vinden som hører til. Jeg og Lars Eirik har hatt skitflaks med turen. Igjen.

1 kommentar: