Hei!

Velkommen til min kajakkblogg! Her legger jeg ut turbeskrivelser og bilder fra mine kajakkturer. Å padle havkajakk på 71' Nord gir meg en perfekt blanding av naturopplevelser og action! To måneder i året er sola helt fraværende, mens vi får betalt tilbake om sommeren med to måneders midnattsol. Med Barentshavet som nærmeste nabo er utfordringene mange. Vi gjør likevel vårt beste for å få kajakksesongen til å vare hele året! Som medlem av padlegruppa "Nordkaperne" håper jeg at flere får oppleve Nordkapp fra kajakken.

mandag 21. mars 2011

Opnan

Etter jobb i dag var det rett i tørrdrakten, og dagens mål var Opnan. Opnan ligger nordvendt på Magerøya, og er en utrolig værutsatt plass. Folk og fe har flyttet derfra for mange år siden. Barentshavet står rett inn i havna, og neste stopp nordover er Bjørnøya. Nå har vi imidlertid hatt sørlig vind en lang periode, og det skulle være gode forhold for å komme i land. Lars og jeg startet fra Kamøyvær i knallvær.

Lars i CD Squall

Mot Opnan

Det var fine forhold for surf den første etappen, men padleturen langs landet ut mot målet var et sammensurium av straum- og rotsjø. Jeg har padlet denne turen en gang før, og det var samme greia da også. Alt sånt glemmes uansett når man kommer fram. Det er like fascinerende hver gang man står og ser mot nord -mot ingenting.

Inn mot Opnan havn

Lars på restene av moloen

Duksfjorden på hjemturen

Hjemturen gikk i den samme poppelsjøen, men nå også med motvind. Midt på Duksfjorden forsvant vinden igjen, og det ble en fin avslutning på turen.

Gps'en kunne melde følgende:
  • Tid brukt 03:29, (1:29 til Opnan, 2t tilbake)
  • Distanse: 18,9km
  • Og så vinneren: Max fart: 17.9kn!
17,9 knop, det er å lyge for mye. Selv for en Finnmarking. Mystisk, den gps'en....

1 kommentar:

  1. Personlig så har jeg aldri padlet så fort før,
    men det er som jeg har sagt tidligere: øvelse gjør ikke mester men nesten.
    Flere turer blir det.

    SvarSlett