Hei!

Velkommen til min kajakkblogg! Her legger jeg ut turbeskrivelser og bilder fra mine kajakkturer. Å padle havkajakk på 71' Nord gir meg en perfekt blanding av naturopplevelser og action! To måneder i året er sola helt fraværende, mens vi får betalt tilbake om sommeren med to måneders midnattsol. Med Barentshavet som nærmeste nabo er utfordringene mange. Vi gjør likevel vårt beste for å få kajakksesongen til å vare hele året! Som medlem av padlegruppa "Nordkaperne" håper jeg at flere får oppleve Nordkapp fra kajakken.

mandag 13. desember 2010

Seiltur Alta-Honningsvåg, August 2010

Seilbåten til min far har fartet fra Danmark til Alta, og vært på mange turer i Vest-Finnmark, Troms og Lofoten. I august kom den seg også opp mot 71'Nord. I dårlig seilvær -sol og stille- startet turen ut Altafjorden.


"Carpe Diem" på Altafjorden

Jeg, pappa, Leif og Yvonn utgjorde mannskapet, og første strekk var Alta-Havøysund. Altafjorden og Vargsundet har vi seilt før, men å seile under Kvalsundbrua, ut Sammelsundet og videre over Refsbotn var interessant. Jeg kunne ikke unngå å tenke på en eventuell kajakktur langs samme rute.

Å padle fra Magerøya til Alta er en utfordring som må vurderes seriøst, men det er et utsatt havstrekk. Har man god tid og muligheter til å ligge litt på været, burde det likevel gå bra.


Pappa og Leif venter på middagen

I Havøysund ble det middag og overnatting, før vi kurset mot Magerøysundet og Honningsvåg. Fra Honningsvåg havn gikk turen videre til Corner og Nøden Pub.

En fin tur, og en forsmak på sommerturen 2011, da vi skal seile til Svalbard!

1 kommentar:

  1. Ojjj! Dæsken! Skal dokker seile til Svalbard? Så tøft! Da satse æ på at æ træff dokker der et eller anna sted! Æ vet ei som gjerne crewe på om dokker træng mannskap! -ikke mæ, altså, men..

    SvarSlett