Hei!

Velkommen til min kajakkblogg! Her legger jeg ut turbeskrivelser og bilder fra mine kajakkturer. Å padle havkajakk på 71' Nord gir meg en perfekt blanding av naturopplevelser og action! To måneder i året er sola helt fraværende, mens vi får betalt tilbake om sommeren med to måneders midnattsol. Med Barentshavet som nærmeste nabo er utfordringene mange. Vi gjør likevel vårt beste for å få kajakksesongen til å vare hele året! Som medlem av padlegruppa "Nordkaperne" håper jeg at flere får oppleve Nordkapp fra kajakken.

onsdag 8. desember 2010

Hva gjør meg glad i jula?

Værvarselet viser kuling og snebyger hver gang jeg har fri, mørketia har krøpet inn i alle viker og sund, og på en god dag klarer man såvidt å skimte det elendige sjøføret i en liten time på formiddagen.
Man må lide seg gjennom den årlig spissrotgangen representert av julesanger, julebord, julebordsdeltakere med nisseslips som blinker rødt og grønt, og spiller "jingle bells", julevaske-diskusjoner og juleturnus på jobben. Det er små nisser og dverger på alt man kjøper, fra cola-flasker til truseinnlegg. (Det siste har jeg forresten ikke kjøpt, men jeg tror nok det er nisser der også.)

Jula, som nå har pågått i butikkene siden medio august, har nesten klart å ta knekken på mitt ellers over middels gode humør. Jeg begynner å forstå Benny, Nåsåen i "The julekalender", og kjenner at briller og hoggtenner er på vei samtidig som jeg registrerer at det finnes en julekalender på Tv som heter "unge Fleksnes". Den skal jeg ikke se. Ingen får ødelegge Fleksnes for meg. Ikke engang Jesus! For han er jo visstnok hovedpersonen i denne feiringen som har pågått i over 2000 episoder?

Men det som gjør at jeg holder motet oppe: Jeg har bestilt meg en NDK Explorer. Om noen måneder, når sola er tilbake, når påskemarsipan, påskeegg og påskenøtter begynner å gå meg på nervene.... Da er nybåten her.

4 kommentarer:

  1. Katti kommer boka:-)))
    Føler at det er meg og mitt du beskriver( utenom kajakken da).
    Ta jula og Påsken med et smil og høye kneløft, snart er våren hær med 17. Mai, fløyte, istilvina hylendes unger og alt det som hører med.
    Hurra for 17. m... nei,HURRA for ny kajakken.

    SvarSlett
  2. Ah, for en herlig forfriskende julefortelling!! Akkurat etter min smak... :D Jeg kommer tilbake hit ved påsketider!

    SvarSlett
  3. Morosomt å lese! Og gratulerer med ny kajakk! Har veldig lyst på ein slik eg og, sjølv om eg har tre andre i garasjen.

    Var det ikkje du som hadde ein Romany og?

    SvarSlett
  4. Hei, Odin! Ja, jeg hadde en Romany en kort periode, men den ble levert tilbake etter endel problemer som er beskrevet tidligere i bloggen. Båten hadde uansett fantastiske sjøegenskaper, og jeg gir NDK en ny sjanse.

    SvarSlett